Friday, September 25, 2009

Kenangan Lebaran 2009


Salam lebaran buat semua muslimin dan muslimat....
Syukur kehadrat Allah S.W.T kerana dengan limpah kurnia dan izin jua kita dapat menikmati suasana lebaran tahun ini.
Sempena lebaran ini saya dan keluarga tidak ketinggalan merasakan keseronokannya dan saya sempat mencatatkan perjalanan kami sekeluarga.
HARI RAYA PERTAMA : Saya sekeluarga awal-awal pagi lagi pergi berjemaah menunaikan solat sunat aidilfitri di Surau Kg. Pasir Putih, Ulu Sipitang. Selepas menunaikan solat kami menzairahi Tanah Perkuburan Islam kampung saya dan suasana ketika amat mengambit perasaan dengan bertemu teman-teman dan rakan-rakan semasa sekolah dahulu. Sempat juga mengusik rakan-rakan yang belum mendirikan rumahtangga..... sebaik saja selesai menzairahi Tanah Perkuburan saya sekeluarga pergi pula menzairahi rumah bapa dan ibu serta saudara mara terdekat. Riuh rendah suasana ketika itu. Tepat jam 1.00 petang saya sekeluarga balik kerumah dan membuat sedikit persediaan untuk menyambut rakan taulan yang datang. Petang hari raya pertama memang sudah saya rancang untuk menjemput rakan-rakan sehinggalah jam 11.00 malam. Memang ketika itu boleh dikatakan kita tak menang tangan untuk melayani rakan yang datang baik dari kawasan berdekatan sehinggalah rakan-rakan yang datang dari Kota Kinabalu. Malam tu juga Mantan Ahli Parlimen Sipitang Datuk Dr Hj. Yusof Yacob datang dengan keluarga beliau dan sempatlah juga bersembang dengan beliau tentang bermacam-macam isu terkini. Sambil tu sempat juga main bungai api......hebat sungguh malam tu.
HARI RAYA KEDUA: Pada sebelah pagi pergi menghadiri Rumah Terbuka UMNO Sipitang. Selepas tu pergi pula ke Bongawan Papar untuk menghadiri Majlis Rumah Terbuka Pengarah Jabatan Haiwan Sabah. Terlanjur berada di papar terus saja kami sekeluarga menzairahi rumah saudara mara yang berada di Papar. Balik sekitar jam 10.00 malam
HARI RAYA KETIGA: Sehari suntuk mengunjungi rumah rakan-rakan di Sipitang termasuklah rumah Pakcik di Kg. Pantai Sipitang....hidangan durian dan buah langsat.....
HARIRAYA KEEMPAT: Berkemas di rumah seharin suntuk...
HARI RAYA KELIMA : Berangkat pulang ke Kota Kinabalu...

No comments:

Post a Comment